Search This Blog

Translate this Blog

+grab this

Networkedblogs

Catatan Popular

Blog Archive

Saturday 8 October 2011

Pemuda PAS tolak Akta Perbadanan Pembangunan kampong Baru 2011





Walaupun melalui Akta ini, status tanah di Kg. Baru bertukar dari Tanah Pertanian kepada tanah Pusat Bandaraya Komersial (CCC), namun penduduk terikat kepada kuasa pentadbiran pihak Perbadanan dan situasinya nanti pasti sama seperti di Putrajaya dimana pemilik tanah tidak boleh melakukan pembangunan sesuka hati. Malah melalui Akta ini pihak Perbadanan mempunyai kuasa merampas mana-mana tanah dengan membayar gantirugi yang nilainya ditentukan oleh oleh pihak Lembaga yang dilantik oleh Menteri.

Menteri secara keseluruhan mempunyai pengaruh dan Kuasa yang besar terhadap Perbadanan yang bakal ditubuhkan. Beliaulah yang akan memilih dan melantik ahli-ahli Lembaga dan secara tidak langsung boleh mempengaruhi sebarang keputusan Lembaga termasuk dalam pemilihan syarikat kontraktor yang akan melakukan pembangunan di Kg. Baru.


Apa yang paling dirisaukan oleh penduduk adalah bentuk pembangunan yang ingin dijalankan oleh pihak Perbadanan kerana sehingga ke hari ini pihak Menteri masih gagal memberikan reka bentuk pelan pembangunan sebenar. Bila ditanya wartawan baru-baru ini beliau hanya menyatakan pembangunan Kg. Baru akan mengekalkan ciri-ciri ke-Melayuan dan ke-Islaman. Tidak mustahil yang kekal nanti hanyalah beberapa rumah-rumah asal penduduk yang dijadikan tempat pelancongan dan Masjid Kg. Baru sahaja, sedangkan rumah-rumah lain dan premis perniagaan akan diroboh dan digantikan dengan kondominum mewah serta lot-lot perniagaan bernilai tinggi untuk dijual kepada pelabur asing dari luar negara.

Lihat sahaja kawasan disekeliling KLCC yang telah dibangunkan dengan unit-unit kondominium mewah yang majoritinya dimiliki dan dihuni oleh bukan warganegara. Warga tempatan khususnya orang-orang Melayu di pindahkan ke kawasan pinggiran Pusat Bandar.

DPPM juga melihat pindaan kecil terhadap senarai Ahli Lembaga Perbadanan dengan melantik seorang wakil penduduk Kg. baru sebagai Timbalan
Pengerusi sebagai gimik politik kerana yang bakal dilantik nanti sudah pastilah kalangan orang-orang Umno yang menjadi barua kepada Menteri yang berkuasa. Kalau pun penduduk diberikan hak memilih wakil mereka untuk duduk dikerusi ini, tetapi kuasa dan suara hanya terhad sedangkan majoriti korum Lembaga adalah orang-orang yang dikuasai dan dilantik oleh Menteri.

Oleh itu DPPM akan terus bersama penduduk menolak Akta baru ini dan dari semasa ke semasa akan bersama penduduk mempertahankan hak mereka.

No comments:

Post a Comment

ShareThis

Pelawat Sejak 30/09/11

Banner Exchange

Photobucket

e-referrer.com